De 5 belangrijkste succesfactoren van cloud [NL]

Featured on IBM blog A Smarter Planet on November 27, 2013.
Featured on iBestuur on December 10, 2013.

Discussies over cloud computing richten zich veelal op het onderscheid tussen Infrastructure as a Service (IaaS), Platform as a Service (PaaS) en Software-as-a-Service (saaS). We noemen dat ook el de 3 cloud service modellen. Hiermee definieer je op welk niveau in de IT stack de ´cloudificering” plaats vindt. Vanaf dat niveau “naar onderen” is dan de clouddienst, en vanaf dat niveau “naar boven” dient een andere oplossing gedefinieerd en geimplementeerd te worden om de bedrijfsprocessen te ondersteunen.

Een andere veel voorkomende invalshoek is het onderscheid tussen delivery modellen, varierend van een al niet gemanagede en/of gehoste en/of gesharede private cloud en en public cloud. Ook een belangrijk onderwerp want dit heeft implicaties voor zaken als prijsmodellen, flexibiliteit in het op- en afschakelen alsook benoodigde netwerkbandbreedte, security, data privacy, compliancy en integratie van systemen, al of niet cloud-gebaseerd.

En toch … voelt het regelmatig alsof we te snel naar de gereedschapkist duiken, te snel aan de slag gaan met de vraag hoe we iets kunnen implementeren. En daarmee onszelf, zowel IBM als de klant, te weinig tijd gunnen om na te denken over wat cloud computing kan betekenen. Voor de klant, voor de interactie van een klant met haar leveranciers, partners en klanten. Voor de business van vandaag maar vooral ook voor de mogelijkheden van morgen, en overmorgen. Dat vraagt om een (niet-technische) discussie over de vijf succesfactoren van het cloud paradigma, afzonderlijk en in onderlinge samenhang:

  1. Context: de vrijheid om je te richten op specifieke behoeften van je klant, omdat de wet van de afnemende meekosten leidt tot mass customization en business modellen die zich baseren op “the long tail”;
  2. Data: het vermogen om de kracht van data verzameling en analyse te in te zetten op die momenten en voor die situaties waarmee een verschil gemaakt kan worden;
  3. Financien: de besparingen die worden bereikt door een fundamenteel betere benutting van ICT-resources;
  4. Bereik: het vermogen om geografische grenzen te verleggen, om “met 1 muisklik” de hele wereld te bedienen, en daarmee ook het vermogen voor nieuwe business modellen om binnen zeer korte tijd een “global reach” te hebben;
  5. Timing: het vermogen om veel sneller en flexibeler te werken, om op een ”trail and error” achtige wijze dingen uit te proberen, gaandeweg te verbeteren, en desnoods stop te zetten als het niet wert zonder dat er veel geld verloren gaat.

Er zijn overal om ons heen bewijzen te vinden voor de manier waarop deze 5 succesfactoren een groot verschil uitmaken bij het “als een service” leveren van de bestaande of een nieuwe propositie van een organisatie.

Een voorbeeld waarbij vooral geappeleerd wordt aan data, financien en bereik is Sci-Tech Daresbury, een van de twee wetenschaps- en innovatiecampussen in het Verenigd Koninkrijk, waar high-performance computing als service aan klanten wordt aangeboden. De Engelse overheid is ervan overtuigd dat succesvolle toepassing van high-performance computing tot wel 25 miljard pond (zo’n 29 miljard euro) per jaar kan genereren voor de Britse economie. De “Blue Joule” computer in Daresbury, de snelste in het land, wordt gebruikt voor innovaties van producten en diensten in alle sectoren van de economie, de wetenschap en de overheid en voor het te lijf gaan van grote uitdagingen zoals klimaatvoorspellingen en verbetering van de medische zorg.

Een tweede voorbeeld is de manier waarop Wimbledon en andere grote sportevenementen inspelen op alle vijf de succesfactoren van het cloud computing paradigma. Resources worden gedeeld en ingezet om efficiënt en snel aan pieken in de vraag van consumenten en mediabedrijven te voldoen, terwijl er tegelijkertijd nieuwe dimensies aan de zoveel mogelijk gepersonaliseerde kijkerservaring worden toegevoegd via interactiviteit en game analytics.

TP Vision, als derde voorbeeld, gebruikt de cloud om zijn SmartTV dienstverlening aan de man te brengen. Daarbij ligt de nadruk op het voordeliger, flexibeler, sneller en eenvoudiger leveren van nieuwe, zoveel mogelijk op maat gesneden, SmartTV diensten aan consumenten over de gehele wereld.

Elk Smarter Planet initiatief verdient het om bij aanvang goed na te denken over hoe ingespeeld kan worden, of betere gezegd hoe maximaal gebruik kan worden gemaakt, van de 5 succesfactoren van cloud computing. En  voor zover dat niet reeds nu al het geval is zal toch zeker binnen afzienbare tijd elk Smarter Planet project een sterke focus hebben op diensten, op services dus, die appeleren aan die 5 succesfactoren. Wie weet komt er nog eens een tijd dat het geen “cloud computing” maar “computing” noemen. Logisch toch?

By Marc Steenbergen (@masteenb) and Edwin Schouten (@schoutene).

One thought on “De 5 belangrijkste succesfactoren van cloud [NL]”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s