Victoria, een eerste kennismaking met Australië

Drie dagen geleden zijn we van Hong Kong naar Melbourne gevlogen, een vlucht van ruim acht uur. Gelukkig zat het vliegtuig niet helemaal vol en hadden we vijf stoelen tot onze beschikking. Lekker dachten we, kunnen de kids mooi slapen omdat we die ochtend al om 05.45 uur uit het hotel waren vertrokken. Helaas hebben ze daar niet veel gebruik van gemaakt er werd het een behoorlijk lange vlucht. Gelukkig kunnen we nu ruim twee maanden genieten van onze privacy in de camper.

Na aankomst in Melbourne moesten we de gebruikelijke procedures door, inclusief een uitgebreide check op alles wat met eten te maken heeft. Lange rijen, tassen door de scan en controles op inhoud. We hadden geluk dat we voedsel bij ons hadden en in de rij mochten gaan staan voor de ‘extra’ controle. Die rij was niet zo lang. Na ruim een uur konden we het vliegveld verlaten en kropen we in de taxi op weg naar ons hotel. Voor één nachtje maar … Het hotel was prima met twee ruime bedden. De kids kregen wederom allebei een leuke knuffel en stuiterden om 22.00 uur door de hotelkamer. Dan nog maar een pizza en glas Chardonnay om te onspannen en daarna vielen we allemaal als een blok in slaap. De volgende ochtend was het moeilijk opstaan maar de gedachte aan een heerlijk ontbijtje zorgde voor de nodige snelheid. Al snel kwamen we erachter dat dit specifieke Novotel zijn reclame erg goed voor elkaar had maar dat de afbeeldingen van het ontbijt in de lift niet echt overeen kwamen met de werkelijkheid (het smaakte overigens prima).

De ‘kennismaking’  met de camper was heel bijzonder. De kids vonden het prachtig, hun eigen huis op wielen. Wij kregen in een uur een spoedcursus camperrijden. Onze eigen Winnebago (bouwjaar 2008!!!) van bijna zeven meter heeft twee tweepersoonsbedden, een keuken met magnetron en oven, TV & DVD en een badkamer met douche en toilet. Daarnaast hebben we een zonnescherm, campingtafel en stoelen voor buiten dus wij gaan het zeker goed volhouden! Toch was het wel even spannend om zelf achter het stuur te kruipen en met het bakbeest links de weg op te gaan. Edwin had echter al snel de smaak van het camperrijden te pakken. Snel nog even boodschappen doen en dan de stad uit voor de hoognodige rust.

Onze eerste camping is in Queenscliff, ruim een uur rijden ten westen van Melbourne. Omdat het Pasen is zijn de campings overvol en mochten we van geluk spreken dat deze Big4 camping nog en plaatsje vrij had. Wel iets anders dan wat we oorspronkelijk gedacht hadden, rust en ruimte in Aussieland… We hebben rustig aan gedaan, zijn naar een lokale paasmarkt geweest en hebben langs het strand gewandeld. Van Queenscliff zijn we vertrokken in westelijke richting naar Wye River, aan het begin van de Great Ocean Road, één van de belangrijkste toeristische trekpleisters van het land. Eigenlijk gewoon een weg langs de kust maar wel met prachtige uitzichten. In Wye River hebben we lekker aan het strand zitten scheppen. De temperatuur is trouwens niet erg hoog, gemiddeld z’n 18 graden, echt buiten zwemmen kunnen we niet. Vanuit Wye River hebben we een omweg genomen door Otways National Park om daar door de boomtoppen van het tropisch regenwoud te lopen (een soort boomkroonpad) en onze eerste waterval te bezoeken (waarschijnlijk de eerste van vele). Het is wel een uitdaging om met twee kids in het regenwoud vooruit te komen. Daan loopt graag zelf en Sofie onderzoekt iedere paddestoel. Daarna bereikten we het mooiste gedeelte van de Great Ocean Road (mooie steile en grillige rotspartijen). Vanaf het strand hebben we al dit natuurlijk schoon bewonderd. In de nacht van dinsdag op woensdag werden we in Port Campbell verrast door een stortbui met hevige rukwinden. Best apart als je in je camper ligt te schudden… ’s Ochtends hebben we de 12 Apostels bezocht (rotssteenformatie van kalksteen in de zee) onder het genot van windkracht zeven. Morgen, donderdag 16 april, vertrekken we naar the Grampians, een nationaal park op ongeveer twee uur rijden van de kust.