Een koudefront bereikt de zuidkust van Australië

Dat hadden we niet verwacht…een koudefront aan de zuidkust van Australië waardoor de temperatuur onder de 10 graden schiet en regen met bakken uit de lucht komt vallen! Via het depot van Australia Motorhomes (waar onze waterafvoerkraan eindelijk wordt gerepareerd) rijden we door naar Philip Island. In de stromende regen parkeren we onze motorhome op een idyllische maar verlaten camping aan het strand. De volgende dag lijkt redelijk te beginnen en we besluiten fietsen te gaan huren. Eenmaal in het dorp aangekomen blijkt het Anzac Day te zijn, een public holiday, waardoor veel winkels gesloten zijn. Ook begint het al snel te regenen dus drinken we koffie en lopen terug naar de camping. ’s Middags klaart het op en bezoeken we een reservaat voor koala’s. Erg leuk om die beestjes in hun eigen omgeving te bewonderen. Philip Island heeft nog een belangrijke attractie, namelijk de parade van de pinguïns die na zonsondergang uit het water komen en de nacht in hun holletje aan land doorbrengen. Dat wilden we natuurlijk wel meemaken hoewel het weer er niet al te best uitzag. Terwijl we met zo’n 500 toeristen op de betonnen tribunes aan het strand zaten te wachten op de pinguïns, begon het te regenen. Toen de eersten uit het water kwamen  hield de motregen op en waren we in no time helemaal doorweekt. Jammer van de pinguïns en snel terug naar de camper. Helaas waren we niet de enigen met dat plan…

De volgende dag reden we wederom in de regen naar Wilson Promontory, een prachtig schiereiland met mooie baaien en rotspartijen. Onderweg kwamen we onze eerste wilde emoes tegen en zagen hoe de bosbranden hele gedeelten van dit schiereiland hebben verwoest. De camping lag mooi aan de rivier die uitmond in de zee. Gelukkig konden we aan het eind van de middag nog even naar het strand om al dat natuurschoon te bewonderen. Op woensdag worden we wakker met een mager zonnetje. Heerlijk! De crimson rosella’s  (soort kleine papagaai) fluiten en het uitzicht is fantastisch. We lopen een wandeling van ruim 3,5 km langs de baai en over een berg en Sofie vindt al dat klimmen geweldig (zie filmpje). De beloning is een heerlijke lunch met pies voor ons en pannenkoeken voor de kids. Aan het eind van de middag rijden we door naar Lakes Entrance. Koninginnedag brengt ons opnieuw mooi weer en we beginnen de dag aan het strand met scheppen en emmers. De kids vinden het heerlijk, scheppen er op los en zoeken schelpen. Een rustmomentje… In de middag rijden we via een prachtige weg naar de uitlopers van de Australische Alpen, naar Buchan. We staan op een rustige camping midden in de natuur, bezoeken de druipsteengrotten naast de camping en lopen terug langs de vele “grazende” kangoeroes. Hopelijk wordt het snel warmer als we naar het noorden rijden!