Fraser Island en héél veel km over de Bruce Highway

Om 07.15 uur worden we opgehaald van de camping. Wel even wennen want dit is geloof ik de eerste keer dat we onze wekker moeten zetten in Australië en de kinderen ook wakker moeten maken. De buschauffeur, Captain Skippy, is meteen heel lief voor de kids en wijst ze de beste plaats in de bus. Na ruim een half uur diverse accommodaties langs te zijn gegaan om mensen op te halen, gaan we eindelijk naar de haven. Sofie & Daan vinden het allemaal erg interessant. Met de ferry gaan we in 40 minuten van het vaste land naar Fraser Island, het grootste zandeiland van Australië. Omdat er geen verharde wegen zijn, rijden we met een 4wheel drive bus over het eiland, en hele belevenis. Onze eerste stop is bij Lake Mackenzie, een prachtig meer met een heel wit zandstrand waar we lekker kunnen zwemmen. Daarna rijden we door naar ‘Central Station’, een stuk tropisch regenwoud midden op het eiland wat voorheen de nederzetting van de houthakkers was. We maken hier een mooie wandeling door het regenwoud, zien een grote leguaan en megagrote hertshoorns die op de bomen groeien. Na Central Station rijden we door naar een resort waar we gaan lunchen. Sofie & Daan zijn inmiddels in slaap gevallen, moe van alle indrukken en natuurlijk ook van alle activiteiten. Na de lunch zijn ze echter weel vol energie en rijden we over het strand (waar je 80 km per uur mag rijden omdat het een officiële snelweg en landingsbaan is) naar Eli Creek, een zoetwater beekje dat uitkomt op het strand. Ook hier mogen we even van het water genieten. We zien nog het scheepswrak van de Maheno en daarna is het tijd om terug te rijden naar de ferry voor de overtocht naar Hervey Bay. Als beloning mocht Sofie van Captain Skippy de ferry sturen, ze was beretrots!!

Als we de volgende ochtend wakker worden, worden we beloond met een heerlijk zonnetje. We besluiten rustig aan te doen en eerst koffie te drinken in het strandtentje naar de camping. Superontspannend en Daan & Sofie zijn niet weg te slaan bij het aquarium waar Nemo & Dorrie zwemmen (van de film Nemo die we in Australië gekocht hebben en na de Aristokatten de meest gespeelde DVD). We maken een mooi zandkasteel op het strand en rijden dan door naar Bargara, op zo’n twee uur rijden ten noorden van Hervey Bay. Nadat we ons op de camping hebben geïnstalleerd, lopen we door het park langs de zee naar her centrum(pje) van Bargara, waar een speeltuintje in de vorm van een schildpad is. Het hoogtepunt van die dag voor de kids, wij drinken lekker een wijntje en genieten van het uitzicht.

Omdat er verder niet zo veel te beleven valt in Bargara, rijden we de volgende dag door naar Town of 1770, de plaats waar in 1770 Captain Cook in Australië aan land kwam. We staan op een prachtige camping, direct aan het strand met uitzicht op de eilanden in de Coral Sea. We lunchen in een heerlijk laid back restaurantje, op loopafstand van de camping en de kinderen ontdekken een mooie speeltuin. Daarna gaan we nog even ontspannen op het strand. We willen graag een dagtocht maken naar Lady Musgrove Island (Great Barrier Reef) maar de boot vertrekt helaas niet omdat er te veel wind staat. Als het ook nog begint te regenen, besluiten we verder te reizen naar Yeppoon. In Yeppoon bezoeken we een krokodillenfarm. Erg indrukwekkend, krokodillen van meer dan vijf meter (salties) die eindigen als Gucci handtasjes (echt waar, ze leveren alleen aan dat modehuis). Aan het eind van de tour mag Edwin een kleine krokodil vasthouden en kunnen Sofie & Daan hem aaien (dit doen ze overigens zonder angst). Ik sla het krokodil avontuur even over…

Van Yeppoon rijden we door naar MacKay, zo’n twee uur rijden van Arlie Beach, het vertrekpunt naar de Whitsunday eilanden. Hier willen we graag een paar dagen blijven indien het weer goed blijft. Het was een lange dag met veel km maar de kids doen het nog steeds heel goed. We zijn nu nog ongeveer 1000 km verwijderd van Cairns en we hebben nog ruim twee weken te gaan. Het weer is nog steeds instabiel maar het wordt wel warmer (en vochtiger); vandaag zijn we over de 25 graden gegaan!