Paradijs op aarde; de Whitsundays en het Great Barrier Reef

De rit naar Mackay is lang en helaas is er geen plaats meer beschikbaar op de camping die we hebben uitgezocht. Dan maar een nachtje langs de snelweg op een minder aantrekkelijke camping. We willen de volgende dag toch vroeg vertrekken naar Airlie Beach. Zo gezegd, zo gedaan en op donderdag rijden we vroeg richting de eens populaire backpackersplaats die nu is uitgegroeid tot een dorp vol touroperators, winkels, restaurants & resorts. We willen een paar dagen op de Whitsundays verblijven en besluiten een touroperator binnen te lopen om te zien welke opties we hebben. Een klein half uurtje later staan we weer buiten met de ferry kaartjes op zak en een reservering voor twee nachten in een appartement op Hamilton Island, een half uur varen vanaf Airlie Beach. We hebben er erg veel zin in. We zijn al vroeg op de camping en dat is fijn voor Sofie & Daan want ze hebben een heel mooi zwembad, een springkussen én een grote speeltuin en alles moet natuurlijk uitgeprobeerd worden. We doen een wasje en pakken de tas in voor onze minivakantie (want zo voelt het).

Op vrijdag vertrekken we al vroeg met de camper naar de haven voor de ferry van 08.00 uur. Ons ‘huisje’ kunnen we parkeren in een bewaakte loods dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken. Het avontuur kan beginnen!! Met een paar wolkjes aan de lucht varen we tussen de Whitsunday eilanden door en al snel zien we onze bestemming aan de horizon. Tien minuten later zetten we voet aan wal op Hamilton eiland, worden we welkom geheten en met de bus naar ons appartement gebracht. Omdat het nog zo vroeg is, kunnen we helaas nog niet meteen in de kamer dus verkennen we de omgeving en boeken een trip naar Whitehaven Beach voor die middag en een dagtocht naar het Great Barrier Reef op zaterdag. Daarna drinken we een heerlijk cappuchinootje in het gezelschap van meerdere kaketoes. Rondom onze accommodaties liggen verschillende zwembaden, we hebben uitzicht op het strand en kunnen gebruik maken van alle faciliteiten van het eiland. Wat wil een mens nog meer! Na de welverdiende koffie gaan we naar ons appartement, een enorme ruimte, zeker in vergelijking met onze camper. We hebben een woonkamer, aparte slaapkamer en een enorm balkon met uitzicht op de zee en de andere eilanden. De eilandbus brengt ons terug naar de haven voor onze excursie naar Whitehaven Beach, een eiland met een paradijselijk zandstrand van maar liefst zeven km lang! De kids hebben bijna twee uur in de branding gespeeld en wij genoten van de omgeving. Na een goede lange nacht stappen we de volgende dag weer op de boot die ons naar Reefworld brengt, een ponton in het Great Barrier Reef. Het is onbewolkt en gelukkig staat er ook bijna geen wind wat de anderhalf uur aan boord zeer plezierig maakt. We ontmoeten een David & Toni met hun drie kinderen en Sofie heeft meteen een vriendinnetje voor de dag (naamgenoot Sophie). De tijd vliegt voorbij en al snel zien we het Great Barrier Reef en het ponton. De boot wordt aangelegd en we kunnen in onze snorkeluitrusting voor onze eerste trip naar het rif. Dit moet overigens ook snel want door het getij valt een gedeelte van het rif gedurende de dag droog. Sofie krijgt een hele uitrusting, inclusief snorkel en flippers, Daan gaat in een wetsuit met zwemvest. Wat zijn we trots! Toch is het best lastig om door een snorkel te ademen, zeker als het mondstuk eigenlijk alleen geschikt is voor oudere kinderen en volwassenen. Sofie ziet echter toch een paar vissen onder water en Daan bewondert ze vanuit een badje aan de zijkant van de boot. Edwin & ik gaan allebei twee keer op pad en zien een prachtige onderwaterwereld. Ik ben niet bang en moet zeggen dat het zelfs verslavend werkt. We lunchen aan boord en terwijl één van ons snorkelt, is de ander bij de kids in het onderwater observatorium waar we de vissen mooi kunnen bekijken. Sofie & Daan spelen met hun nieuwe vriendinnen Sophie en haar zus Emma. Aan het eind van de dag maken we nog een tochtje met een semi-submarine om nog één blik te werpen op het rif en daarna is het al weer tijd om terug te varen naar Hamilton. David & Toni nodigen ons uit voor een borrel in hun vakantieappartement. Gezellig, de tijd vliegt voorbij. Op zondagochtend nemen we eerst een duik in één van de resort zwembaden en daarna besluiten we een golfbuggy te huren om het eiland te verkennen. Het weer is wederom prachtig en we hebben nog geen zin om terug te varen naar Airlie Beach. Het wordt een fijne ontspannen dag. Aan het eind van de middag nemen we de ferry terug naar het vaste land en stappen weer in de inmiddels zo vertrouwde camper.

De volgende dag rijden we via Bowen (waar de film Australie opgenomen is) naar Townsville. In Bowen relaxen we een beetje aan het strand (de temperatuur is hier gemiddeld 27 graden!!) en klimmen we over de rotsen langs het strand. Sofie ontpopt zich als een ware klimmer! Morgen gaan we een dag naar ‘Maggie’ (Magnetic Island). We hebben nog steeds zin om nieuwe delen van Australië te ontdekken.