Van mooie “Maggie” naar het tropische Cairns, we hebben bijna onze eindbestemming bereikt!

We beginnen inmiddels wel een beetje last te krijgen van tijdsdruk en beseffen dat we niet meer zo veel tijd hebben om het prachtige noorden van Queensland te bewonderen. Op dinsdag bereiken we Townsville, na eerst nog een tussenstop te hebben gemaakt in Bowen waar een stuk van de film “Australia” is opgenomen. Met een welverdiende cappuccino stappen we op het strand, verkennen de rotsen en zoeken schelpen. Het weer is nog steeds mooi. We overnachten op een Big4 camping aan de snelweg die eigenlijk maar twee voordelen heeft; een heel leuk zwembad voor de kids en dicht bij de haven voor de ferry naar Magnetic Island, oftewel “Maggie”. Als het donker wordt, bewonderen we de kikkers in de elektriciteitspaal en bereiden ons voor op onze trip naar het eiland.

Na slechts 20 minuten varen, zetten we voet aan wal op Magnetic Island. Ons is aangeraden een Mini Moke te huren (klein open wagentje) om alles te verkennen maar bij de verhuurder blijkt dat er in die wagentjes geen autostoeltjes kunnen. Het alternatief is een soort Barbie autootje waar Edwin na een beetje aandringen toch maar mee akkoord gaat ;-). Het eiland is klein en goed te zien in een dag. We zwemmen en maken een wandeling (onderweg zien we ook nog een koala). Lekker ontspannen.

De volgende dag rijden we door naar Mission Beach. We vertrekken vroeg want we willen ’s middags genieten van de mooie omgeving rondom de camping. De kids zijn moe en vallen vrijwel meteen in de camper in slaap. Onze camping in Mission Beach ligt direct aan het strand en heeft bovendien een heerlijk (maar beetje koud) zwembad, twee ingrediënten voor succes. We beginnen aan het zwembad en eindigen aan het strand waar Sofie & ik natuurlijk weer schelpen gaan zoeken. De favoriete bezigheid van de ‘meisjes’. Ook de volgende ochtend zijn we daar weer te vinden. Het regenwoud loopt tot op het strand en omdat het net vloed is geweest kunnen we mooie tekeningen maken. Bijna jammer om door te reizen…
We besluiten via een kleine omweg naar Cairns te rijden, ook wel bekend als de Waterfalls Way. We worden niet teleurgesteld en zien drie prachtige maar verschillende watervallen. Sofie & Daan vinden het fantastisch omdat ze kunnen klimmen en klauteren over de rotsen en Edwin heeft zelfs in één van de watervallen gezwommen! Laat in de middag bereiken we de camping in Cairns. Uiteraard moet er meteen weer gespeeld worden in de enorme speeltuin. Terwijl Ed de kids in de gaten houdt, informeer ik naar de excursie mogelijkheden. De beslissing is al snel gemaakt; we willen met de trein naar Kurunda en nog een dagje snorkelen bij het Great Barrier Reef. Zo gezegd, zo gedaan! Op vrijdag laten we de camper een dagje staan en worden we met de bus naar het treinstation gebracht voor een rit van ruim een uur naar Kurunda. Prachtig! De trein klimt over met tropisch regenwoud bedekte bergen en onderweg komen we twee grote watervallen tegen. Kurunda is een kleine tegenvaller. Een toeristisch dorp op de berg met veel winkels en eetgelegenheden waar we twee uur konden doorbrengen voordat we met de kabelbaan over diezelfde bergen weer terug gingen naar Cairns. We zijn nog net op tijd op de camping voor een duik in het zwembad.

Vandaag, zaterdag, zijn we naar Green Island geweest. Wederom een fantastische dag want terwijl de kids aan het spelen waren op het strand, konden wij om de beurt snorkelen om het Great Barrier Reef te bewonderen. Het rif was hier nog mooier dan bij de Whitsundays met een overvloed aan tropische vissen en koralen! We hebben een tochtje gemaakt met een glas bottom boat zodat Sofie & Daan ook konden genieten van alle pracht en praal van het koraal. Helaas hebben we Nemo weer niet kunnen vinden!