Onze laatste dagen in Australië

Op zondag brengen we een bezoek aan Tjapukai, een Aboriginal Cultural Center. Vooral Sofie had zich hier erg op verheugd omdat ze haar ‘vriend’ de Didgeridoo meneer weer zou zien en horen. We zien een dansvoorstelling (erg indrukwekkend voor Sofie & Daan), leren welke vruchten uit het regenwoud goed zijn tegen welke ziektes, gaan speerwerpen en boomerang gooien. Omdat het erg rustig was, hadden we alle tijd om te oefenen. Voordat we doorrijden naar Port Douglas, onze eindbestemming van die dag, gaan we nog even lunchen op een idyllisch plekje aan de rivier. Aan het eind van de middag bereiken we Port Douglas en ervaren we al een beetje hoe het in het tropisch regenwoud moet voelen. Het is er warm, benauwd, vol met mieren (waar de kids een beetje bang voor zijn omdat ze zo groot zijn) en ook aan muggen ontbreekt het niet.

De volgende dag staan we vroeg op. We willen graag de Mossman Gorge bezoeken en de weg daarnaar toe wordt druk bezocht en is erg smal. Lastig te berijden met ons bakbeest tenzij je erg vroeg bent. De gorge is eigenlijk een snelstromende rivier met prachtige grote stenen die door een mooi regenwoud stroomt. Er zijn leuke wandelpaden en minder snelstromende stukken waar je kunt zwemmen of even met de voeten in het water kunt (en de vissen kunt bewonderen). Het duurt in elk geval niet lang voordat Daan weer helemaal nat is. We zijn weer weg voordat alle bussen uit Cairns komen om dit mooie stukje natuur te bewonderen. Daarna rijden we door naar Daintree waar we in de regen op een bootje op zoek gaan naar krokodillen. Helaas hebben we er maar één gevonden, het weer was niet ideaal voor het spotten van deze beesten. Om Cape Tribulation te kunnen bereiken moeten we de Daintree rivier oversteken met een pond. Toch wel raar om met ons bakbeest een rivier vol krokodillen over te steken…. De weg naar Cape Tribulation is prachtig en slingert door regenwoud, soms vlak langs de kust. We kunnen hier de zeldzame Cassowary zien, een soort struisvogel met een blauw hoofd die niet kan vliegen. Er zijn nog maar minder dan 1200 vogels in heel Australië! Helaas zijn we niet geslaagd in onze zoektocht. Bij Cape Tribulation eindigt de weg en hebben we ook onze eindbestemming van deze reis bereikt! Vanuit Cape Trib gaan we terug naar Cairns en vervolgens naar Sydney van waaruit we naar Singapore vliegen. Maar eerst nog even Cape Tribulation. Prachtig strand waar op sommige plekken het regenwoud tot in de oceaan loopt. De camping ligt aan het strand en wordt omringt door regenwoud. Helaas valt het weer een beetje tegen en hebben we regen. Was al weer een tijdje geleden dat we regen hadden gehad. De kids kijken een DVD van de Aristokatten (Alias de beroemde ‘mauw mauws’ volgens Daan) en wij drinken een lekker glas wijn.

De volgende dag is het weer nog steeds niet zo mooi maar gelukkig is het droog. We maken een wandeling langs het strand voordat we terug rijden naar de ferry. Ook bezoeken we het Daintree Centre, waar we via mooie boardwalks door de bomen & boomtoppen kunnen lopen. We hebben genoeg gezien, het is tijd om terug te keren naar Cains en de laatste twee dagen op de camping, aan het zwembad of in de speeltuin door te brengen!

Gisteren zijn we naar de Esplanade van Cairns geweest (een soort boulevard) om Muddy’s playground te bezoeken. Een speel- en waterparadijs voor de kids. Konden ze lekker even afkoelen omdat het vrij warm was. ’s Middags hebben we gezwommen op de camping. Vandaag, donderdag, is het zover. We moeten onze camper inleveren en slapen vanavond in een hotel. We gaan ons huisje missen!