Naar huis, maar eerst nog even een paar dagen Singapore

Het cliché is waar, je raakt echt gehecht aan je huis op wielen nadat we er 69 dagen in doorgebracht hebben. Met 8.635 km meer op de teller heb ik het beestje weer schoon ingeleverd bij de verhuurmaatschappij. Na met de taxi terug te zijn gebracht naar het hotel hebben we met z’n allen nog even rondgelopen door Cairns voordat we een heerlijke pizza hebben gegeten op de hotelkamer. De kids nog even lekker in bad zodat we fris naar Sydney vliegen.

De dag erop vliegen we rond 11 uur naar Sydney, maar eerst even een heerlijk ontbijt in het hotel. De kids verbazen zich over de sapcentrifuge waarmee je zelf een eigen sapcreatie kan maken en genieten van het verse fruit en de croissants. Nog even met de taxi naar het vliegveld en daar inchecken met ALLE bagage. Kennelijk hebben we toch best wat regenachtige dagen gehad in Australie, want we hebben totaal aan 72 kg in te checken bagage (3 kilo over gewicht en 30 kilo meer dan op de heenreis). Gelukkig doen ze er niet moeilijk over. Esther maakt zich echter wel zorgen over het feit dat ze in Singapore niets meer kan kopen ?. De vlucht verloopt goed en we komen veilig aan in het ‘koude’ Sydney, waar de thermometer maar 16 graden aangeeft. Nog even lekker de stad voordat we de dag afsluiten met een lekker sushi-maaltijd.

Nu was het al niet al te warm in Sydney, maar op het moment dat we de volgende dag buiten komen om in de stad te gaan ontbijten regent het ook nog eens… Sydey geeft ons vast een voorproefje van het zo vertrouwde Nederlandse weer. Dan maar met de monorail naar het Aquarium waar de kids twee uur lang rondgerend hebben op zoek naar Nemo, toch nog een leuke ochtend. ‘s Middags vertrekken we, met getunede bagage naar het vliegveld waar we langer dan gepland doorbrengen. Onze vlucht vertrekt maar liefst 3,5 uur later! We doden de tijd met het ophalen van voedselbonnen, in de rij staan bij de enige winkel die warme maaltijden verkoopt om er na een 20 minuten te horen dat alles eigenlijk wel een beetje op is, een kleinigheidje kopen voor de kids en nuttigen het avondeten tijdens een leuk gesprek met mensen uit Nieuw Zeeland die een maand op vakantie gaan bij familie in Amsterdam. Om 19:30 vertrekken we eindelijk, de vlucht verloopt zonder problemen.

Rond 2:30 lokale tijd (4:30 Australische tijd) komen we aan in Singapore, waar de limousinedienst ons bij de gate staat op te wachten. Een beetje decadent, maar midden in de nacht met twee kids toch wel erg lekker. Het is buiten maar 29 graden met een hoge luchtvochtigheid, iets anders dan we gewend zijn de afgelopen tijd. We slapen de komende vier nachten in het Pan Pacific hotel, in een kamer op de 31e verdieping. Na een paar uur slapen fris weer op en op zoek naar ontbijt. Het ontbijt in het hotel is zeer druk en erg duur, dus zoeken we een lekker plekje uit in een winkelcentrum dat binnendoor via het hotel te bereiken is. Na een goed ontbijt even bijkomen in het zwembad waar onze waterratjes er wild op los spetteren. ‘s Middags komen we tijdens het verkennen van de stad een goede vriend tegen waarmee we lekker wat drinken en bijkletsen voordat we aan het water een Singaporese maaltijd nuttigen. Daan en Sofie kijken hun ogen uit naar de verlichte boten die over de rivier varen en de aquaria die op de kade staan met de vissen en kikkers die op de menukaart staan. Laat, maar voldaan, met twee riksja’s naar het hotel, Sofie vindt het geweldig!

Voor de tweede staat de wijk ‘Little India’ op de planning, we lopen van winkelcentrum via winkelcentrum en winkelcentrum naar de metrohalte. Goed geregeld hier allemaal dat openbaar vervoer! Even later stappen we uit in ‘Little India’, een totaal andere wereld vergeleken met de sjieke hotels en winkelcentra, maar veel meer een echte Azië sfeer. Drukke straten met kleine winkeltjes die echt van alles verkopen. We bezoeken een boeddhistische tempel en kopen wat kado’s voor thuis. Nog even de metro naar ‘Orchard Road’, weer sjieke winkelcentra, waar we lunchen en nog wat rondkijken. Terug bij het hotel natuurlijk nog even langs het zwembad waar de kids weer lekker rond spartellen. s’Avonds gaat Esther het wilde nachtleven in met een goede vriend die in Singapore werkt en er deze week ook is.

De derde dag in Singapore bezoeken de zeer mooie dierentuin, waar we witte tijgers, vogelbekdieren en nog vele andere exotische dieren zien. Sofie en Daan dansen er op los tijdens een van de theatershows, ondanks de 37 graden. Na, hoe kan het ook anders, even bijgekomen zijn aan het zwembad in het hotel gaan we met wat Nederlandse kennissen en aanhang ‘op straat’ gaan eten waar we heerlijke saté, nasi (zo heet het hier echt), verse fruitsapjes en andere lekkernijen tot ons nemen.

Op onze laatste dag gaan we nog even naar de wijk “Chinatown” waar we nogmaals een tempel bezoeken, waar een boeddhistisch ritueel veel indruk maakt op Sofie. Het weer is niet alles, we hebben hier en daar een regenbui, dus de winkelcentra bieden uitkomst. We hebben de kamer tot 18:00 en maken daar gretig gebruik van. Rond die tijd gaan we nog even wat eten in een restaurant dat pasta’s doet op japanse manier, ik eet er bijvoorbeeld een pizza met een bodem van ca. 1 mm en een topping van aal. Hierna vertrekken we naar het vliegveld waar het vliegtuig met iets vertraging lijkt te vertrekken. Echter blijkt tijdens het rijden naar de runway dat er iets in niet goed te zijn, dus weer terug naar de gate. Uiteindelijk vertrekken we rond 2:30 (+6 uur) naar Frankfurt, met twee uur vertraging waardoor de aansluitende vlucht naar Amsterdam niet meer te halen is.

Na elf uur vliegen komen we in Frankfurt aan waar we worden omgeboekt naar een andere vlucht. ‘Gelukkig’ vertrekt deze vlucht pas drie uur laten waardoor we nog genoeg tijd hebben om te ontbijten op de luchthaven. Uiteindelijk komen we rond 12:00 aan op Schiphol waar we opgewacht worden door de ouders van Esther en mijn moeder. Omboeken blijkt echter voor de bagage nogal moeilijk dus komt er maar een van de drie tassen van de band rollen, daar gaan alle souvenirs… De tassen worden aan het eind van de dag alsnog gevonden, we halen ze de dag erna op. Sofie vraagt bij het zien van Schiphol waar we vandaag naar toe gaan vliegen, schattig he.